Tekst — Zarządzanie firmą w kryzysie
Zarządzanie biznesem w czasie kryzysu. Co zrobić, by nie utonąć?
Kryzysy finansowe są zjawiskami cyklicznymi, z którymi ludzkość zmaga się niemal od zawsze. Ten wyjątkowo ciężki czas jest wielkim wyzwaniem zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla całych gospodarek narodowych. W tym tekście opowiemy Ci, w jaki sposób bronić się, przed potencjalnie opłakanymi dla biznesu, skutkami załamania gospodarczego. Podpowiemy też, jakie zmiany możesz wdrożyć, by przejść przez kryzys względnie suchą stopą.
(Nie tak) dawno temu w roku 2008…
Wydarzenia, które miały miejsce od połowy 2007 do połowy 2009 roku są uznawane za największy krach finansowy od lat 30 XX wieku. Bezpośrednia przyczyna kryzysu jest upatrywana w sprzyjającej, w tamtych czasach, koniunkturze na rynkach kredytów hipotecznych. Banki w USA udzielały kredytów „subprime” (o podwyższonym ryzyku) i wykorzystywały je jako zabezpieczenie obligacji sprzedawanych przez prywatne instytucje finansowe. Ta sytuacja, w połączeniu z dużym wzrostem niewypłacalności podmiotów indywidualnych (około 9,2 proc.), doprowadziła do braku gotówki na rynkach kredytowych, a w rezultacie do załamania gospodarek światowych.
Po latach wszyscy są zgodni, że gdyby rządy narodowe wtedy nie interweniowały, istniało realne zagrożenie całkowitego załamania się systemu bankowego w wielu krajach.
Jak prowadzić firmę w niespokojnych czasach?
To, że w niedalekiej przyszłości czeka nas kolejny kryzys finansowy, jest pewne i stanowi jedynie kwestię czasu. Poniżej znajdziesz 5 wskazówek, które pomogą Ci w przeprowadzeniu firmy przez ten trudny okres.
Poznaj 5 zasad zarządzania firmą podczas kryzysu
1. Reaguj dynamicznie
Na samym początku niemal zawsze jest szok i chaos. Mało kto wie, co oraz jak robić. Zarządzanie kryzysowe można jednak uznać za skuteczne tylko wtedy, gdy osoby decyzyjne potrafią dynamicznie zmieniać swoje podejście i dostosowywać się do panującej sytuacji. Kluczowe w utrzymaniu się na powierzchni jest szybkie opanowanie pierwszego szoku. Przygotuj się jednak na to, że nie zawsze od razu udaje się znaleźć gotowe rozwiązanie. Czasami potrzeba na to czasu i popełnienia kilku błędów, z których warto wyciągnąć wnioski.
2. Stwórz sztab kryzysowy
Sztab kryzysowy powinien składać się z osób, które dobrze znają przedsiębiorstwo i rozumieją mechanizmy, jakie nim rządzą. Główne zadania sztabu kryzysowego to:
- analiza rynku,
- przewidywanie zagrożeń,
- tworzenie scenariuszy postępowania,
- dynamiczne podejmowanie decyzji.
Sztab kryzysowy to również łącznik pomiędzy Tobą a pracownikami firmy. To właśnie grupa wyselekcjonowanych osób (pod Twoją wodzą) powinna zadbać o przepływ informacji oraz uspokajać nastroje załogi.
3. Nie daj się szumowi informacyjnemu
Każdy kryzys jest wydarzeniem niezwykłym, wokół którego krąży masa informacji. Część z nich to plotki i domysły, a inne przedstawiają rzeczywistą sytuację. Ważne jest to, by szum informacyjny nie zwiększał chaosu, który i tak już panuje, i nie dekoncentrował dodatkowo pracowników. Staraj się więc oddzielać prawdziwe dane od niepewnych informacji. Skupiaj się tylko na tym, co dotyczy Twojej działalności.
4. Bądź liderem z prawdziwego zdarzenia lub znajdź takiego
Utarło się, że lider to osoba, która tylko podpisuje się pod decyzjami. Zadbaj jednak, by w Twojej firmie było nieco inaczej. Lider powinien współtworzyć procesy oraz całą kulturę zarządzania przedsiębiorstwem. Wszystkie jego kroki mają prowadzić do uniezależnienia od siebie firmy. Gdy lider zostanie np. poddany kwarantannie, łańcuch decyzyjny nie może zostać przerwany. Właśnie dlatego ważna jest też sukcesja, czyli ustanowienie zastępców oraz osób, które przejmą ster, gdy jeden element układanki wypadnie.
5. Opanuj emocje zespołu
Strach o posadę, niepewność, poczucie lęku oraz chaos to typowe uczucia, które towarzyszą pracownikom podczas kryzysu. Zadaniem lidera jest to, by łagodzić te stany i nie pogłębiać panującego chaosu. Wysyłaj swojej załodze jasne oraz rzeczowe komunikaty i rozwiewaj jak najszybciej wszelkie wątpliwości. Nie mów o planach, tylko skup się na pewnych informacjach. Pamiętaj, że nawet najgorsza prawda jest lepsza niż najpiękniejsze kłamstwo.
Kryzys jako droga do sukcesu
Wiemy, że to brzmi nieco abstrakcyjnie, ale z kryzysu nie musi być wyłącznie negatywny dla Twojej firmy. Najważniejsze korzyści, jakie możesz wynieść z umiejętnego zarządzania kryzysowego to zmiany funkcjonowania oraz pewnego rodzaju uporządkowanie hierarchii w firmie. Wzmocnienie roli lidera jako osoby, która jest przewodnikiem, a nie tylko kimś od podejmowania decyzji, przyda się również w spokojnych czasach, gdy Twój okręt będzie pływał po spokojnych wodach.
Tylko spokój Cię uratuje
Jak widzisz, kryzys jest nieodłączną częścią biznesu, ale ważne, by odpowiednio się do niego przygotować. Nie musisz czekać z założonymi rękoma i liczyć na łaskawy los. To, jak przejdziesz przez załamanie, w dużej mierze zależy od Twojego nastawienia i umiejętności szybkiego podejmowania decyzji. Zarządzanie kryzysowe nie zawsze jest łatwe, ale warto opracować strategię już dzisiaj, by nie dać się zaskoczyć i pokonać trudności.